نمایندگی تعمیر شیائومی

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

آیا باتری های حجیم، طول عمر بیشتری دارند؟

برای اکثر افراد دوام باتری در طول روز یک اصل مهم برای خرید گوشی هوشمند است. منطقی است که خریداران گوشی‌های هوشمند، اولین بار سراغ مشخصات باتری بروند و حجم آن را بررسی کنند. اما حجم باتری تمام ماجرا نیست.

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که گاهی اوقات، به یک گوشی با باتری بزرگ 4000 میلی‌آمپرساعتی یا بیشتر برخورد کرده باشید و ببینید به اندازه‌ 4000 میلی‌آمپرساعت شارژدهی نمی‌کند. اما باتری‌هایی مانندباتری گوشی پیکسل Pixel 3a و باتری آیفون IPhone SE با وجود اینکه بسیار کوچک هستند اما شارژ دهی بالایی دارند.

رتبه‌بندی دوام باتری گوشی تنها بر حسب میزان mAh آماری نسبتا بی‌معنا است.

باتری گوشی‌تان سریع خالی می‌شود؟ احساس می‌کنید که عمر باتری گوشی تمام شده است؟ عمر باتری در واقع یک ماجرای بسیار پیچیده است که موارد زیادی مانند سخت‌افزار تا نرم‌افزار در آن دخیل هستند. در این مقاله ما به تمام این موارد خواهیم پرداخت؛ همچنین بررسی می‌کنیم که چرا نباید به ظرفیت باتری که برحسب mAh سنجیده می‌شود، به عنوان تنها عامل دخیل در دوام باتری توجه کرد.

کلمه mAh در مشخصات باتری به چه معناست؟

عبارت mAh که در صفحه مشخصات باتری به چشم می‌خورد، مخفف میلی‌آمپرساعت است. mAh یک واحد بار الکتریکی است که برابر با تامین 1 میلی‌آمپر جریان (3.6 کولن شارژ)، به طور مداوم به مدت یک ساعت است. بنابراین یک باتری 1 میلی‌آمپرساعتی می‌تواند 1 میلی‌آمپر جریان را به مدت یک ساعت تامین کند؛ در حالی که باتری 1000 میلی‌آمپرساعتی، 1 میلی‌آمپر جریان را برای 1000 ساعت تامین می‌کند. با این حال یک باتری 1000 میلی‌آمپرساعتی با خروجی 2 میلی‌آمپر، فقط 500 ساعت دوام می‌آورد. البته باتری‌های تلفن‌های هوشمند صدها یا هزاران ساعت دوام ندارند؛ زیرا جریان مصرفی آن‌ها از باتری بیش از 1 میلی‌آمپر است. در نتیجه هر چه جریان بیشتری توسط تلفن شما از باتری کشیده شود مدت زمان دوام آن کمتر می‌شود.

شاید شما هم فکر کنید گوشی‌ که ظرفیت باتری بیشتری دارد، دوام طولانی‌تری نسبت به گوشی‌ که ظرفیت باتری‌ کمتری دارد خواهد داشت. باید بگوییم که این موضوع به ندرت اتفاق می افتد؛ زیرا تفاوت سخت‌افزار داخلی گوشی‌ها تفاوت نهایی را در دوام باتری ایجاد می‌کند نه ظرفیت باتری.

به طور مثال تلفن A ممکن است 10٪، 20٪ یا حتی 30٪ جریان بیشتری نسبت به تلفن B مصرف کند. سخت‌افزار و نرم‌افزار منحصربه‌فرد درون هر گوشی هوشمند، به این معنی است که دو گوشی هرگز شبیه هم نیستند. به همین دلیل است که صرفا دانستن ظرفیت mAh (میلی‌آمپرساعت) باتری، هیچ اطلاعات مفیدی درباره دوام باتری مورد نظر به شما نمی‌دهد. اما،باتری کدام گوشی‌ها دوام بهتری دارد؟ برخی از گوشی‌ها با توجه به سخت افزاری که در آنها به کار رفته توانسته‌اند نسبت به دیگر گوشی‌ها عملکرد بهتری داشته باشد.

بیایید کمی آزمایش کنیم! تا بهتر منظورمان را درک کنید. ما مجموعه‌ای از تلفن‌ها با مشخصات مختلف سخت‌افزاری و ظرفیت باتری مختلف را، از طریق معیار خود که آن را Speed Test G نامیده‌ایم آزمایش کردیم و مدت زمان تخلیه باتری آن‌ها را ضبط کردیم. معیار Speed Test G یک تست است؛ بنابراین نتایج این تست نشان‌دهنده دوام باتری در زمان روشن بودن صفحه نمایش و انجام کارهای یکسان با تمام گوشی‌ها است.

نتایج با توجه به ظرفیت باتری به صورت صعودی مرتب شده‌اند.

در حالی که ما فکر می‌کردیم گوشی‌هایی با باتری‌های شگفت انگیز 5000 یا 6000 میلی‌آمپرساعتی طولانی‌ترین دوام باتری را تحت آزمایش ما ارائه می‌دهند، اما نتایج به این شکل رقم نخورد. در واقع باتری گوشی Google Pixel 3a XL با ظرفیت 3700 میلی‌آمپرساعت، بیشترین دوام باتری را در تست ما به دست آورده است.

بنابراین باتری‌هایی با ظرفیت کم را دست کم نگیرید. نکته جالب‌تر در این آزمایش این بود که ما فقط چند دقیقه تفاوت دوام  بین باتری گوشی Google Pixel 4 با باتری 3700 میلی‌آمپرساعتی و Asus Zenfone 6 با باتری 5000 میلی‌آمپرساعتی مشاهده کردیم. پس نتیجه می‌گیریم که ظرفیت باتری به تنهایی تضمین‌کننده دوام آن نیست. شاید قابل توجه‌ترین نکته این باشد که باتری اکثر گوشی‌های شرکت‌کننده در آزمایش ما، بعد از 3 ساعت و 30 دقیقه تا 4 ساعت کاملا خالی شدند.

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید باتری 2800 میلی‌آمپرساعتی Google Pixel 4، باتری 4000 میلی‌آمپرساعتی Galaxy S20 (مدل Exynos) و باتری 4510 میلی‌آمپرساعتی OnePlus 8 Pro دوام مشابهی در آزمایش ما دارند که فقط چند دقیقه تفاوت بین آن‌ها است. پس واضح است که تفاوت مشخصات سخت‌افزاری و ویژگی‌های نرم‌افزاری مختلف، دوام باتری‌های این گوشی‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اما این تفاوت‌ها دقیقا چیست؟

همه چیز به قطعات داخلی گوشی شما بستگی دارد.

تمام نیروی سخت‌افزارهای داخل گوشی هوشمند شما، از پردازنده گرفته تا نمایشگر و سایر ویژگی‌های موجود توسط باتری تامین می‌شود. این بسیار واضح است؛ اما قطعات سخت‌افزاری گوشی‌های مختلف، کم و بیش جریان متفاوتی نسبت به دیگری از باتری دریافت می‌کنند.

به عنوان مثال پردازنده‌های به کار رفته در گوشی‌های پایین‌رده و میان‌رده، مصرف انرژی کمتری نسبت به پردازنده‌های به کار رفته در گوشی‌های پرچم‌دار دارند. به طور کلی عملکرد بالاتر نیاز به قدر‌ت بیشتری دارد؛ به همین دلیل است که اغلب دوام باتری گوشی‌های ارزان‌قیمت بیشتر از گوشی‌های گران‌قیمت و پرچم‌دار است.

همه چیز به قطعات داخلی گوشی شما بستگی دارد.

اما همان‌‌طور که در تست بالا دیدیم، حتی پرچم‌داران نیز می‌توانند عملکرد متفاوتی از مصرف باتری داشته باشند. برای مثال وضعیت باتری پرچمداران سامسونگ سری Galaxy S20 را مشاهده کنید که در دو نسخه مجهز به چیپست اسنپدراگون و اگزینوس عرضه می‌شوند.

همچنین تولیدکنندگان می‌توانند چیپست‌‌ها را اُوِرکلاک(بالا بردن سرعت کلاک پردازنده) یا آندرکلاک(پایین آوردن سرعت کلاک پردازنده) کنند و حتی برنامه ریزپردازنده را تغییر دهند، تا عملکرد و قدرت مورد نظر خود را پیاده‌سازی کنند؛ در نتیجه تمام این کارها باعث مصرف باتری متفاوتی می‌شود.

بعضی از شرکت‌ها برای بهینه‌سازی مصرف باتری، دست به طراحی سخت‌افزارهای اختصاصی برای این کار می‌زنند. به عنوان مثال Google Pixel 4 مجهز به سیستم راداری Soli نمونه بارز گوشی‌ای با سخت‌افزار بهینه‌سازی است که شارژ بسیار کمتری را نسبت به گوشی‌های بدون این ویژگی مصرف می‌کند.

سیستم فوکوس دوربین، بلندگوهای استریو قدرتمندتر یا صفحه نمایش 4K هم عمر باتری را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ حتی چیزی به ظاهر کوچک مثل قلم S Pen در گوشی‌های سری Galaxy Note نیز باعث مصرف بیشتر باتری می‌شود. ویژگی‌هایی مانند موارد ذکر شده باعث منحصر به فرد بودن گوشی‌ها می‌شوند، اما به مراتب قیمت و مصرف باتری آن‌ها را بالا می‌برند.

تولیدکنندگان عملکرد بالای سخت‌افزاری و ظرفیت باتری را برای شارژدهی در طول روز هماهنگ می‌کنند.

نمایشگرهایی که از سرعت بالایی در تازه‌سازی تصویر برخوردار هستند نقش عمده‌ای در مصرف باتری ایفا می‌کنند؛ پس شاید شما به جواب خود رسیده باشید که چرا گوشی‌های جدید مصرف باتری بالایی دارند و به نظر می‌رسد به این دلیل است که گوشی‌های سری Galaxy S20 با وجود مجهز بودن به صفحه نمایش 120 هرتزی، نرخ تازه‌سازی تصویرشان هنگامی که برای اولین‌بار از جعبه خارج می‌شوند به طور پیش‌فرض روی 60 هرتز تنظیم شده است.

شرکت گوگل نیز در گوشی Pixel 4 سعی کرده نرخ تازه‌سازی تصویر 90 هرتز را بهینه کند، تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود. دلیل این موضوع نیز این است که هر چه نمایشگر محتوای نمایش داده شده را سریع‌تر اجرا کند، پردازنده با سرعت بیشتری فعالیت خواهد کرد و در کنار صفحه نمایش شارژ باتری بیشتری مصرف می‌کند.

برای مثال آیا می‌دانید گوشی OnePlus 8 با باتری 4300 میلی‌آمپرساعتی و صفحه نمایش 90 هرتز، دوام باتری طولانی‌تری نسبت به گوشی OnePlus 8 Pro مجهز به باتری 4510 میلی‌آمپرساعتی با صفحه نمایش 120 هرتزی دارد؟ این دو گوشی مشخصات کاملا یکسانی دارند و این موضوع نشان می‌دهد که روشنایی و میزان تازه‌سازی تصویر صفحه نمایش‌ها، چه تاثیری در دوام باتری دارند.

مقایسه باتری OnePlus 8 و OnePlus 8 Pro

دوام باتری فقط به سخت‌افزار محدود نمی‌شود؛ نرم‌افزار و رابط کاربری گوشی‌های هوشمند نیز می‌توانند با بستن برنامه‌های پس‌زمینه، که باعث کاهش مصرف پردازنده می‌شود به دوام باتری کمک کند. به عنوان مثال، رابط کاربری EMUI هواوی در این زمینه عملکرد بهتری از رابط کاربری One Ui سامسونگ دارد.

قطعات به کار رفته در گوشی، بیشتر از ظرفیت باتری در شارژدهی تاثیر دارند.

تلفن‌های هوشمند میان‌رده مجهز به فناوری مصرف بهینه انرژی مانند Google Pixel 3a، به باتری‌های کوچک مجهز هستند در حالی که یک روز کامل کاربران را همراهی می‌کنند. از طرف دیگر، بعضی گوشی‌ها از باتری‌های بزرگ‌تر استفاده می‌کنند که باعث افزایش سایز گوشی می‌شود و همچنین فناوری‌های آنان، مانند شبکه 5G و نمایشگرهای با نرخ تازه‌سازی تصویر بالا مصرف باتری به شدت بیشتری دارند.

البته نحوه استفاده از گوشی هوشمند نیز می‌تواند در میزان دوام باتری موبایل بسیار تاثیرگذار باشد‌؛ به طور مثال کسانی که در طول روز به مرور کردن شبکه‌های اجتماعی و وب‌گردی می‌پردازند، شارژ باتری بسیار کمتری نسبت به گیمرها مصرف می‌کنند. حالا باید متوجه شده باشید که اگر به دنبال گوشی هوشمندی هستید که باتری آن حداقل یک روز شما را همراهی کند، نباید فقط به ظرفیت آن دقت کنید.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − هفت =