نمایندگی تعمیر شیائومی

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

مقایسه حافظه RAM (رم) و ROM (رام)

کاربرانی که با دنیای دیجیتال آشنا هستند مفاهیمی مثل RAM و ROM را شنیده اما با تفاوت آن ها آشنا نیستند به همین منظور در این مقاله قصد داریم هر کدام از حافظه های مذکور را تعریف کرده، نقاط ضعف و قوتشان را مورد بررسی دقیق قرار دهیم. همراه ما باشید.

رم (RAM) چیست؟

رایانه ها دارای چند فضا برای ذخیره کردن انواع اطلاعات و داده ها هستند که مهم ترین آن ها حافظه ی رم است این حافظه قابل دسترس بوده و امکان خواندن و نوشتن اطلاعات به طور همزمان را داراست تنها مشکل RAM موقت بودن آن است به این شکل که با قطع برق تمام اطلاعات ذخیره شده روی این حافظه به کلی پاک خواهد شد البته سازندگان مشغول تولید رم هایی هستند که داده ها را به طور دائمی نگهداری می کنند.

انواع RAM

حافظه داخلی گوشی های هوشمند به دو نوع اصلی تقسیم شده که عبارتند از : SRAM و DRAM.

SRAM

مخفف کلمه static RAM  و تولید آن هزینه زیادی می طلبد این حافظه ها با استفاده از سلول های ترانزیستور اطلاعات بیشتری ذخیره کرده، سرعت کمتر و انرژی بیشتری نسبت به DRAM دارند.

نکته: حافظه RAM در ابزار های هوشمند تحت عنوان cache (حافظه پنهان) به کار می روند.

DRAM

تولید این نوع از حافظه های موقت بسیار ارزان بوده به همین دلیل بیشتر در طراحی و تولید کامپیوتر ها رواج دارند نحوه عملکرد آن ها به گونه ای است که با استفاده از یک جفت خازن و یک ترانزیستور مقدار کمی از اطلاعات و داده ها را ذخیره می کنند.

باید توجه کنید حافظه های SRAM و DRAM هردو موقت بوده، با قطع جریان برق تمام اطلاعات ذخیره شده در آن ها به کلی پاک می شود وظیفه اصلی این رم ها تامین حافظه اصلی دستگاه است.

ROM (رام) چیست؟

این حافظه ها به راحتی قابل اصلاح نبوده، برای ذخیره سازی اطلاعات به مدت طولانی مناسب هستند اخیرا نسخه جدیدی از این حافظه وارد بازار شده که تنها قابلیت خواندن و برنامه ریزی اطلاعات را دارد که متخصصان آن را به عنوان EPROM می شناسند.

EPROM چیست؟

این حافظه یکی از جدیدترین انواع رام بوده و مخفف عبارت  Erasable programmable read-only memory است از طرفی می توان مجددا آن را برنامه ریزی کرد که فرایند  انجام آن زمان بر است.

نحوه عملکرد رام (ROM)

یک کامپیوتر هنگام راه اندازی به مقداری حافظه نیاز داشته که از طریق رام تامین می شود به عبارت دیگر تمام برنامه ها برای راه اندازی و نصب در حافظه رام دستگاه ذخیره می شوند.

حافظه مذکور تمام اطلاعات مورد نیاز دستگاه را کدگذاری کرده و تغییر و اصلاح محتوای فایل های ذخیره شده آن به راحتی ممکن نیست البته شایان ذکر است برخی حافظه ها مثل PROM، EPROM، EEPROM کاملا قابل تغییر و اصلاح هستند.

Rom در انواع محصولات الکترونیکی مثل تبلت، گوشی، کامپیوتر های شخصی، نوت بوک و کنسول های بازی کاربرد فراوانی دارند.

تفاوت رم و رام چیست؟

Rom پس از قطع جریان برق اطلاعات را حفظ کرده در حالی که ram چنین قابلیتی ندارد؛

Rom برای حفظ و نگهداری اطلاعات به منبع برق ثابت احتیاج نداشته اما ram کاملا وابسته به ولتاژ برق است؛

رام هنگام نصب و راه اندازی دستگاه استفاده شده در حالی که رم تنها هنگام نصب سیستم عامل مورد استفاده قرار می گیرد؛

تراشه رم بسته به ظرفیت خود می تواند 1 تا 256 گیگابایت اطلاعات ذخیره کند در حالی که رام تنها قابلیت ذخیره سازی 4-8 مگابایت اطلاعات را داراست.

در آخر باید گفت هنگام مطالعه ی این مطلب حافظه RAM دستگاه شما در حال فعالیت است اما هنگامی که تلفن همراه خود را روشن می کنید، دستگاه برای راه اندازی از ROM خود استفاده می کند.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + پانزده =