نمایندگی تعمیر شیائومی

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

اهمیت پردازنده اصلی در گوشی‌های هوشمند

پردازندهٔ اصلی یا cpu یکی از اجزای مهم سخت افزاری محصولات الکترونیکی از جمله تلفن‌های همراه است که وظیفهٔ انجام امور محاسباتی و پردازش داده‌ها را برعهده داشته و در طرح‌ها و انواع مختلفی عرضه می‌شوند متاسفانه کاربران هنگام انتخاب و خرید تلفن‌های همراه آشنایی چندانی با کاربرد و وظایف پردازندهٔ اصلی (cpu) نداشته به همین دلیل اغلب در انتخاب آن‌ها دچار مشکل می‌شوند به همین دلیل در این مقاله قصد داریم شما را با اهمیت این قطعه کاربردی در گوشی‌های هوشمند آشنا کنیم همراه ما باشید.

پردازندهٔ اصلی چیست؟

پردازندهٔ اصلی (cpu) در گوشی‌های هوشمند یکی از قطعات مهم و کاربردی محسوب شده و عملکردی شبیه مغز انسان دارد پردازنده بخشی از تلفن همراه است که اقداماتی از قبیل انجام محاسبات غیر گرافیکی و اجرای برنامه‌ها را بر عهده داشته همچنین تمام داده‌های دستوری از حافظهٔ ram دریافت کرده و پس از کدگشایی به بخش‌های مختلف موبایل منتقل می‌کند cpu معمولاً یک تراشهٔ کوچک مربع شکل بوده و معمولاً روی برد اصلی نصب می‌گردد.

آشنایی با نحوه عملکرد cpu در محصولات الکترونیکی

پردازنده‌های اصلی در دهه‌های گذشته تا کنون تغییرات زیادی کرده و عملکرد پایه‌ای آن‌ها معمولاً واکشی، رمز گشایی و اجرایی هستند در ادامه هرکدام از این ویژگی‌ها به طور جداگانه توضیح داده می‌شوند.

عملکرد واکشی در پردازندهٔ اصلی

تمام دستورالعمل‌هایی که در قالب صفر و یک به سی پی یو منتقل می‌شوند، ویژگی Fetch (واکشی) را تشکیل داده و پردازندهٔ اصلی برای اجرای دستورات واکشی باید از تمام دستورالعمل‌ها و زمان بندی‌های آن‌ها مطلع باشد.

نحوهٔ عملکرد این بخش در سی پی یو به این گونه است که تمام دستورات ابتدا توسط یک برنامه شمارشگر (PC) نگهداری شده سپس در قسمت IR قرار می‌گیرد در مرحلهٔ آخر طول PC را افزایش داده تا بتوانند به دستورالعمل‌های بعدی منتقل شوند.

قابلیت رمز گشایی

یک دستور بعد از ذخیره سازی در IR، پردازندهٔ اصلی تمام دستورات را به مداری تحت عنوان رمزگشای دستوری (Decode) منتقل کرده و برای انجام سایر فعالیت‌ها به بخش‌های دیگر فرستاده می‌شوند.

عملکرد اجرا در پردازندهٔ اصلی چگونه است؟

دستورات رمز گشایی شده در مرحلهٔ آخر برای انجام فعالیت به بخش‌های مربوطه ارسال می‌شود به طور کلی عملکرد بخش اجرا (Execute) دقیقاً شبیه حافظهٔ ماشین حساب است.

اهمیت هسته در CPU

پردازنده‌های اصلی در ابتدا تک هسته‌ای بودند به همین دلیل عملکرد رایانه‌ها بسیار کند و وقت گیر صورت می‌گرفت به همین دلیل طراحان و سازندگان روش‌هایی برای ارتقای عملکرد این پردازنده‌ها انجام دادند در نتیجه امروزه اغلب سی پی یوهای موبایل دارای 2 تا 8 هسته (CORE) هستند.

نکات مهم هنگام انتخاب پردازنده اصلی

بعد آشنایی با نحوه عملکرد و اهمیت هسته در CPU در این بخش می‌خواهیم معیارهای اصلی در انتخاب و خرید پردازنده‌های اصلی را مورد تحلیل قرار داده تا کاربران بتوانند با دست باز اقدام به خرید این تراشهٔ هوشمند نمایند.

داشتن دانش کلی درباره نحوه عملکرد CPU در موبایل

برای درک بهتر مشخصات پردازنده و ویژگی‌های اصلی آن کاربر باید یک دانش کلی دربارهٔ عملکرد و مدل‌های متنوع پردازندهٔ اصلی داشته تا هنگام خرید کاربر را دچار مشکل نکند.

آشنایی با قابلیت توان حرارتی در پردازنده‌های اصلی

ماکزیمم برق مصرفی CPU را توان حرارتی نامیده که اغلب با واحد وات بیان شده و یک پردازندهٔ بهینه علاوه بر کاهش مصرف برق گرمای کمتری تولید می‌کند.

نکتهٔ آخر اینکه هنگام انتخاب و خرید پردازندهٔ اصلی حتماً به مواردی همچون فرکانس، شکل سوکت و تفاوت هسته‌های پردازنده توجه کنید.

همراهتان هستیم.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =