نمایندگی تعمیر شیائومی

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

از حسگرهای گوشی هوشمند چه میدانید؟

آیا تا به حال از خود پرسیده اید چرا زمانی که تلفن همراهتان را به گوش خود نزدیک میکنید صفحه نمایش آن ناگهان قفل میشود؟ یا چگونه نمایشگر هنگام تماشای ویدئو یا بازی به صورت خودکار میچرخد؟ برای پاسخ به این سوالات باید بدانید تمام گوشی های هوشمند از حسگرهای مختلفی تشکیل شده که هر کدام وظایف خاصی بر عهده دارند. در ادامه با انواع این قطعات و کاربرد آن ها بیشتر آشنا میشوید.

انواع حسگرهای گوشی هوشمند

حسگر مجاورت

سنسور (حسگر) مجاورت معمولا نزدیک اسپیکر و بالای موبایل نصب شده و وظیفه آن تشخیص وجود اشیا در نزدیکی گوش بدون تماس فیزیکی با آن هاست.

اجزای تشکیل دهنده حسگر مجاورتی

دو عدد led مادون قرمز، یک قطعه منتشر کننده اشعه مادون قرمز، یک گیرنده.

نحوه عملکرد سنسور مجاورتی

وقتی یک شی­ء خارجی به حسگر نزدیک میشود، نور مادون قرمز توسط قطعه منتشر کننده ارسال شده و نور پس از برخورد با شی­ء دوباره به حسگر بازمیگردد در این حالت گیرنده آن را دریافت کرده و سنسور از طریق آن فاصله تقریبی شیء تا دستگاه را برآورد میکند.

البته جالب است بدانید امروزه نرم افزاری به نام Beauty توسط شرکت Elliptic وارد بازار شده که عملکردی شبیه سنسور مجاورتی دارد. این نرم افزار هنگام نزدیک شدن تلفن همراه به گوش با استفاده از اسپیکر و میکروفون صفحه نمایش را خاموش میکند.

کاربرد حسگر مجاورتی

سنسور مجاورت با خاموش کردن صفحه نمایش هنگام مکالمه، باعث کاهش مصرف باتری شده و از تماس های تصادفی گوش یا سر با صفحه نمایش جلوگیری میکند.

حسگر شتاب سنج

قطعه ی الکترونیکی است که شتاب گوشی هنگام حرکت در جهت های مختلف را تشخیص و مورد سنجش قرار میدهد.

نحوه عملکرد حسگر شتاب سنج

اصل کار سنسور شتاب سنج بر پایه شتاب جاذبه است و بر همین اساس حرکت های جهت دار گوشی هوشمند را تشخیص میدهد. سوال اصلی این است که یک قطعه الکترونیکی چگونه امکان تشخیص خصیصه مکانیکی را دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت سنسور شتاب سنج با استفاده از سیستم میکروالکترومکانیکال حرکت های صفحه نمایش گوشی را تخمین میزند. این سیستم از تراشه ای سیلیکونی تشکیل شده که خاصیت مکانیکی داشته و قابلیت برقراری ارتباط با قطعات الکترونیکی را دارند.

جالب است بدانید در سیستم میکروالکترومکانیکال خازن هایی وجود داشته که اصلا شباهتی به خازن های معمولی ندارند. هر یک از خازن های فوق میتواند جهت خاصی را تشخیص داده، به همین دلیل یک حسگر شتاب سنج از سه محور اصلی تشکیل شده که در مجموع تشخیص جهت های تلفن همراه را ممکن میسازد.

کاربرد سنسور شتاب سنج

  • قابلیت چرخش اتوماتیک صفحه نمایش هنگام پخش ویدئو؛
  • نمایش سرعت ماشین در برنامه های مسیریاب نظیر GPS؛
  • امکان هدایت دقیق در بازی های مسابقه ای و ورزشی؛

حسگر ژیروسکوپ

عملکرد این حسگر شبیه سنسور شتاب سنج بوده با این تفاوت که سنسور ژیروسکوپ میتواند تمام حرکات و چرخش های شیب دار گوشی هوشمند را تشخیص دهد. این حسگر برای اولین بار در گوشی آیفون 4 به کار رفته؛ همچنین نکسوس اس نخستین گوشی اندروید مجهز به حسگر ژیروسکوپ است.

نحوه عملکرد حسگر ژیروسکوپ

قطعه اصلی به کار رفته در این سنسور ژیر بوده که برخی متخصصان آن را با نام های نرخ زاویه ای یا شتاب زاویه ای هم میشناسند در واقع حسگر ژیروسکوپ به کار رفته در گوشی های هوشمند از دو قطعه مجزا از یکدیگر تشکیل شده که دقیقا شبیه سنسور شتاب سنج در سیستم الکترومکانیکال عمل میکنند. نیروی وارد شده به این دو قطعه باعث چرخش آن ها به بالا و پایین شده که با محاسبه این نیرو، زاویه چرخشی اندازه گیری میشود.

کاربرد سنسور ژیروسکوپ

وجود این سنسور در بازی هایی نظیر تیر اندازی کاربرد فراوانی داشته همچنین با استفاده از این حسگر میتوانید در برخی از بازی ها با تکان دادن تلفن همراه زاویه دوربین را تغییر دهید.

3/5 (1 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =