نمایندگی تعمیر شیائومی

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

آشنایی با صفحه نمایش گوشی

در ابتدای ورود اسمارت فون ها، تنها کاربردی که داشتند نشان دادن شماره ی مخاطب بود. اما با وجود پیشرفت هایی چشم گیری که در فناوری موبایل صورت گرفته، ویژگی هایی مانند رزولوشن، تراکم و قابلیت لمسی به آن اضافه شده است. این صفحه نمایش می توانند با استفاده از یک لایه ی لمسی حساس، متون شفاف، تصاویر با کیفیت را نشان دهند. برای ساخت صفحه نمایشهای بی عیب و نقص از تکنولوژی های زیادی استفاده شده است که هر کدام مناسب گوشی های بالارده و یا پایین رده هستند. از فناوری های زیادی برای ساخت صفحه نمایش یک گوشی استفاده می شود که برای درک هر کدام لازم است تا آن ها را بشناسید. ما در این مقاله سعی داریم تمام مشخصات فنی صفحه نمایش را بررسی کنیم  و شما می توانید با مطالعه این متن از ویژگی های صفحه نمایش خود مطلع شوید. همچنین آسیب دیدگی های ال سی دی  را بررسی کنیم تا در صورت مواجه با هر کدام چه عملکردی را انجام دهید.

صفحه نمایش از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

صفحه نمایش  که رابط بین سخت افزار و کاربر است از چند قطعه ی اصلی تشکیل شده که هر کدام وظایف منحصر به فرد خود را دارند. اسمبلی ال سی دی گوشی را پنج قطعه ی، شیشه یا گلس، تاچ یا دیجیتایزر، ال سی دی، صفحه نور پس زمینه و قاب تاچ اسکرین تشکیل می دهد. اگر ال سی دی شما بنا به هر دلیلی آسیب ببیند، تاچ و ال سی دی تنها قطعاتی نیستند که تعویض می شوند. در بعضی از مواقع هم اگر آسیب دیدگی زیاد باشد، کل ال سی دی تعویض می شود. هر کدام از این پنج قطعه که در فریم ال سی دی قرار گرفته اند بسیار ظریف هستند و ضخامت آن ها در حد چند میلی متر است.

لایه های صفحه نمایش

گلس روی ال سی دی : گلس لایه ی شیشه ای بسیار نازکی است که بر روی صفحه نمایش قرار می گیرد و از آن در برابر ضربه خوردگی مراقبت می کند. این قطعه از بر خورد مستقیم دست با تاچ جلوگیری می کند. امروزه در اسمارت فون ها از گلس گوریلا گلس استفاده می شود که توسط شرکت کورینگ ساخته و توسعه داده شده است.  این شیشه با وزن سبک و ضخامت 0.4 میلی متر طراحی و تولید شده است. به یاد داشته باشید این قطعه با لایه محافظی که بعدا توسط تعمیرکار روی ال سی دی قرار داده می شود متفاوت است. در صورت شکستگی گلس، بر روی عملکرد ال سی دی و تاچ هیچ مشکلی پیش نمی آید و فقط زیبایی ظاهری دستگاه آسیب می بیند.

تاچ یا دیجیتایزر: لایه بعد از گلس، را تاچ به خود تخصیص داده است. تاچ لایه ی شفافی است که از پلاستیک ساخته شده  و بسیار هم نازک است. این قطعه سیگنال های لمس را می خواند و آن را به واحد پردازشگر منتقل می کند. این قطعه شامل یک فلت می شود که روی سوکت اختصاصی که در مادربرد گوشی برای آن در نظر گرفته شده نصب می‌شود. صفحه نمایشهای لمسی این امکان را به کاربر می دهند تا بدون استفاده از هیچ وسیله ی ورودی، با آنچه در صفحه نمایش نمایش داده می شود تعامل داشته باشد. برخی از این صفحه نمایش ها با انگشت و برخی دیگر با قلم مخصوص کنترل می شوند.

ال سی دی: زیر تاچ، ال سی دی قرار گرفته که وظیفه ی نمایش محتوا را بر عهده دارد. ال سی دی یک فلت اختصاصی دارد که مستقیما روی برد اصلی گوشی نصب می شود. ال سی ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. در صورتی آسیب دیدگی ال سی دی، روی صفحه نمایش لکه های تیره دیده می شود و یا ممکن است روی صفحه نمایش نتوانید چیزی را مشاهده کنید. برای تعویض این قطعه نیاز به باز شدن گوشی می باشد.

لایه نور پس زمینه: نوعی نور پردازی است که فقط در صفحه نمایشهای کریستال مایع (LCD) استفاده می شود. زیرا ال سی دی ها از خود نوری تولید نمی کنند و به همین دلیل به نور پس زمینه نیاز دارند. چراغ های نور پردازی که در جلوی ال سی دی قرار گرفته اند، صفحه نمایش را از یک طرف یا پشت صفحه نمایش روشن می کنند. از نور های پشتی برای افزایش خوانایی در شرایط کم نور دستگاه هایی مانند ساعت مچی، موبایل و رایانه استفاده می شود. به طور کلی این پنل باعث می شود که محتوای تولید شده در صفحه نمایش دیده شود.

فریم ال سی دی: فریم ال سی دی آخرین قطعه ی صفحه نمایش است و تمامی قطعات ال سی دی، تاچ، گلس و نور پس زمینه درون آن جای گرفته اند. آسیب دیدگی فریم ال سی دی ممکن است بر اثر اتصالات داخلی و یا ضربه خوردن باشد. اختلال در این قطعه موجب آسیب دیدن دیگر قطعات ال سی دی می شود.

صفحه نمایش LCD چگونه کار می کند؟

Liquid Crystal Display یا LCD فناوری است که امکان تولید گوشی با صفحه نمایش های باریک و کم ضخامت را فراهم کرده است. این صفحه نمایشها مصرف انرژی بهینه ای دارند و بر اساس پدیده سد نور کار می کنند. کریستال مایع در این صفحه نمایش ها از یک نوع نور پس زمینه برخوردار است که می تواند توسط یک بازتاب کننده و یا LED فراهم شود. با استفاده از این نور، تصویر روی صفحه نمایش نشان داده می شود که توسط کاربر قابل نمایش است. این نور از چند فیلتر عمودی و افقی عبور می کند و میزان روشنایی هر پیکسل را تایین می کند. استفاده ار نور پس زمینه موجب بیشتر شدن ضخامت ال سی دی موبایل می شود اما در نهایت موجب طبیعی تر شدن رنگ ها و واضح شدن تصاویر می شود.

صفحه نمایش IPS LCD چگونه کار می کند؟

فناوری های به کار برده شده در صفحه نمایشهای LCD قابلیت این را ندارند که در زوایای دید وسیع، کیفیت رنگ و تصویر را حفظ کنند. به همین دلیل صفحه نمایش های پیشرفته IPS LCD به بازار معرفی شدند که این مشکلات را تا حد زیادی رفع شده است. این صفحه نمایشها می توانند جهت مولکول‌های کریستال مایع را که در بین زیرلایه‌ های شیشه‌ ای قرار دارند، تغییر می دهد و آن ها را مرتب می کند. در نتیجه موجب می شود زاویه دید بیشتر شود و تولید رنگ  در این صفحه نمایشها به میزان قابل توجهی بهبود یابد. در طی این سالها صفحه نمایشهای IPS LCD به رشد و ارتقاء بازار گوشی های هوشمند بسیار کمک کرده اند و بیشتر گوشی ها از این صفحه نمایش ها بهره می برند.

صفحه نمایش IPS LCD در بین گوشی های هوشمند بسیار محبوب است و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. این صفحه نمایشها برتری خیلی بیشتری نسبت به TFT دارند و از مهم ترین تفاوت آن ها می توان به وضوح بالا، کیفیت رنگ ثابت و عالی، زاویه دید بیشتر و مصرف انرژی کمتر اشاره کرد. از پنل IPS بیشتر در گوشی های بالا رده استفاده می شود زیرا هزینه ی ساخت بالای دارند. این صفحه نمایش ها در تولید رنگ مشکلی بسیار ضعیف هستند و رنگ تولید شده شباهت بیشتری به خاکستری دارد. تمامی پیکسل ها در اینگونه صفحه نمایشها، زمانیکه گوشی روشن است از نور پس زمینه بهره می بردند. پیکسل های مشکی از این قاعده جدا نیستند که باعث می شود کنتراست و نمایش رنگ مشکی در این صفحه نمایشها تا حدی دچار مشکل شود.

معایب صفحه نمایش IPS LCD:

هزینه ی ساخت بالا

ضعف در تولید رنگ مشکلی

مزایای صفحه نمایش IPS LCD:

زاویه دید بازتر

کیفیت رنگ و وضوح بالا

مصرف باتری پایین

در کدام گوشی ها از صفحه نمایش Retina استفاده می شود؟

صفحه نمایش رتینا به صورت اختصاصی در محصولات اپل یعنی آیپد، آیفون، آی پاد، مک بوک پرو استفاده می شود. تراکم پیکسل ها در این صفحه نمایش به قدری زیاد است که با هیچ چشم غیر مسلحی قادر به تشخیص نیست. به اصطلاح صفحه نمایشهای بدون پیکسل نیز به آن گفته می شود. بارز ترین تفاوت این صفحه نمایشها نسبت به سایر صفحه نمایشها، در تراکم پیکسلی و تعداد پیکسل ها خلاصه می شود. تراکم پیکسلی در این صفحه نمایش کمی متفاوت است بطوری که در آیفون و آیپاد به 326 و در مک بوک ها به 220 می رسد.

در فاصله ی نزدیک و دید معمولی پیکسل های این صفحه نمایش قابل مشاهده نیستند زیرا رتینا با صاف تر کردن لبه ی دندانه های پیکسلها و نرم کردن تیزی ها موجب بالاتر رفتن کیفیت تصاویر شده است. این طراحی به گونه ای است که انگار هیچ پیکسلی در صفحه نمایش وجود ندارد و بدون اینکه تیزی پیکسل ها چشم را اذیت کند، می توان ساعت ها از صفحه نمایش لذت برد. چشم انسان در فاصله ی 25 تا 30 سانتی متری قادر به تشخیص 300PI است به همین دلیل اپل در صفحه نمایش هایش از رزولوشن 326PI به بالا تولید می کند. رزولوشن تصویر این صفحه نمایش خیلی بیشتر از چیزی است که توسط چشم انسال قابل مشاهده باشد.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =