نمایندگی تعمیر شیائومی

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

آشنایی با قطعات سخت افزاری گوشی هوشمند

امروزه گوشی های هوشمند در انواع مختلفی طراحی و تولید شده اند که  گروهی از قطعات سخت و پیچیده درون هر کدام از آنها وجود دارد اما افراد هنگام خرید به آن ها دقت نمیکنند.

قطعات سخت افزاری یک اسمارت فون (گوشی هوشمند) همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و لازم است قبل خرید نکاتی درباره نوع و کیفیت آن ها بدانید در این مقاله سعی میکنیم اطلاعاتی در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم.

قطعات اصلی گوشی هوشمند

صفحه نمایش

یکی از آشکارترین اجزای گوشی صفحه نمایش است که امروزه در دو دسته اصلی طراحی و تولید میشوند: 1- صفحه نمایشگرهای lcd 2- صفحه نمایشگرهای led.

تفاوت نمایشگرهای lcd و led

عملکرد صفحه نمایش های ال سی دی (lcd) به این شکل است که کریستال های مایع از طریق نور پس زمینه با عبور از چند فیلتر

طیفی از رنگ های مختلف تولید کرده و به نمایشگر اصلی منتقل میکنند در حالی که نمایشگرهای ال ای دی (led) از دیودهای تابنده ای تشکیل شده که تمام کارها را انجام داده و تمام پیکسل ها به وسیله ی این دیودهای کوچک نوری منتشر میشوند برخی متخصصین دیودهای تابنده نور را ال ای دی هم مینامند.

باتری

باتری گوشی های امروزی معمولا از جنس لیتیوم یونی و قابل تعویض است. باید بدانید باتری ها یکی از مهم ترین اجزای گوشی محسوب شده و طول عمر مشخصی دارند.

SOC

SOC یک مدار الکتریکی است که تمام اجزا و قطعات داخلی گوشی مانند CPU، GPU، مودم LTE، پردازنده های ویدئو و صفحه نمایش روی آن قرار میگیرد.

ممکن است برخی کاربران این قطعه را با پردازنده گوشی اشتباه بگیرند در حالی که کاربرد SOC بسیار بیشتر از یک پردازنده معمولی است.

حافظه گوشی

هیچ گوشی بدون RAM یا حافظه نمیتواند عملکرد درستی داشته باشد جالب است بدانید بیشتر گوشی های امروزی با رم LPDDR3 یا LPDDR4 تولید شده در حالیکه در مدل های پیشرفته تر رم LPDDR4X استفاده میشود.

مزایای استفاده از رم LP

مصرف باتری را کاهش داده، ولتاژ کلی تراشه های گوشی را کم کرده و عمر آن ها را افزایش میدهد.

حافظه داخلی تلفن همراه

عده ای آن را با نام حافظه فلش میشناسند و فضای آن از 32 گیگ (گیگا بایت) شروع شده و در برخی گوشی های هوشمند به 256 گیگ هم میرسد.

هنگامیکه تلفن همراه خود را برای اولین بار روشن میکنید، اولین چیزی که توجه شمارا به خود جلب میکند این است که فضای ذخیره سازی اعلام شده با مقدار واقعی تفاوت دارد.

برای مثال هنگام خرید گوشی هوشمند شرکت سازنده فضای ذخیره سازی آن را 64 گیگابایت اعلام کرده در حالیکه فضای اصلی 53 تا 55 گیگابایت گنجایش دارد دلیل این تفاوت این است که تمام نرم افزارها و اپلیکیشن هایی که به صورت پیش فرض روی دستگاه نصب شده، مقداری از فضای ذخیره سازی را اشغال میکند.

مودم

همانطور که میدانید تلفن همراه نوعی وسیله ارتباطی است به همین دلیل به قطعات ارتباطی نیاز داشته تا تمام پیام ها و تماس ها را دریافت و ارسال نماید. مودم یکی از اجزای ارتباطی گوشی های هوشمند محسوب شده که روی SOC قرار میگیرد.

دوربین

تمام گوشی های هوشمند مجهز به دوربین عقب و جلو است که غالبا دوربین جلو گوشی های هوشمند را دوربین سلفی یا ثانویه نامیده و تراکم پیکسلی (تعداد پیکسل) آن ها کمتر از دوربین جلو میباشد. به طور کلی دوربین یک اسمارت فون از سه جزء اصلی سنسور تشخیص نور، لنز پخش کننده نور و پردازنده تصویر تشکیل میشود.

نکته: یکی از ویژگی های اصلی دوربین های موبایل، تراکم پیکسلی آن هاست.

سنسورهای اصلی

یک گوشی هوشمند (اسمارت فون) از 5 سنسور اصلی تشکیل شده که تمام قابلیت های یک دستگاه هوشمند و لمسی را در اختیار کاربر قرار میدهد.

انواع سنسورهای اصلی

سنسور شتاب سنج

نام دیگر آن Accelerometer و بیشتر توسط اپلیکیشن ها و برنامه ها استفاده میشود وظیفه اصلی این قطعه تعیین جهت و حرکت تلفن همراه شماست.

سنسور ژیروسکوپ

قابلیت هایی مانند کج کردن صفحه نمایش گوشی برای تماشای گیم یا فیلم توسط این سنسور انجام شده و با استفاده از سنسور شتاب سنج کار میکند.

سنسور مجاورت (Proximity Sensor)

شاید برایتان جالب باشد هنگامیکه در طول مکالمات خود تلفن همراهتان را به گوش خود نزدیک میکنید، سنسور مجاورت برای جلوگیری از دستورات لمسی ناخواسته صفحه را قفل میکند.

اکنون که اطلاعاتی در زمینه قطعات سخت افزاری گوشی های هوشمند در اختیار شما قرار گرفت، برای خرید اسمارت فون جدید خود میتوانید این قطعات را مقایسه کرده و انتخاب بهتری انجام دهید.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + هفت =